background-image
  • VÆRDISKABENDE KOMPETENCER
  • SIKRE LEVERANCER
Kontakt os her

Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Business Central er en komplet ERP løsning. Det er den nye version af Dynamics NAV.
Du kan få Business Central i to udgaver.

Dynamics 365 Business Central og Dynamics NAV

Dynamics 365 Business Central er den nye version af Dynamics NAV. Det er en komplet ERP løsning med den velkendte Dynamics NAV ERP funktionalitet.

Den 2. april 2018 frigav Microsoft “Dynamics 365 Business Central”. Men i første omgang var det kun som en Cloud-udgave.

Den 1. oktober 2018 frigav Microsoft så On-Premises udgaven af Dynamics 365 Business Central. Lanceringen passer nogenlunde med det tidspunkt, hvor Microsoft normalt ville frigive en ny version af Dynamics NAV. Tidspunktet er derfor ikke helt tilfældigt.

Microsoft annoncerede allerede i 2017, at der vil ske et skift indenfor Dynamics NAV. I dag har Microsoft en erklæret strategi om at være en ”Cloud-first” organisation. En strategi man også vil se afspejlet i deres produkter. Vi vil derfor se ny funktionalitet – som udgangspunkt vil det først være tilgængelig i Cloud udgaven.

Hvordan ser Dynamics 365 Business Central programmet ud?

Her ser du et eksempel på Business Central i en web-browser:

Dynamics 365 Business Central

Web-klienten til det nye program har fået en række forbedringer, og brugerfladen er blevet opdateret.

Her kan du se en kort video om den nye Business Central. Vi giver dig en kort guidet tur i programmet.

Cloud vs. On-Premises

Når Microsoft taler om Dynamics 365 Business Central Cloud udgaven, taler de først og fremmest om den, som de selv hoster. Den hostes i deres Azure univers. Det er en lukket platform, hvor man ikke har adgang til programmet på samme måde, som man har lokalt. I praksis betyder det blandt andet, at man ikke kan benytte Windows klienten – men kun anvende Business Central som app eller via en web-browser. Dem som kender Dynamics NAV i dag, vil sikkert blive overrasket over den manglende Windows klient. Det er dog ikke den eneste væsentlige forskel. Der vil heller ikke være adgang til tilpasninger, som vi kender det i dag.

Dynamics 365 Business Central On-Premise udgaven vil forsat give adgang til Windows klienten og tilpasninger som vi kender det i dag.

Alle tilpasninger i Cloud udgaven skal laves som Extensions. Extensions vil være tilpasninger til standard programmet, men uden at man kompromitterer eksisterende programkode. On-Premise udgaven vil fortsat give adgang til den originale programkode.

Hvad er Extensions?

Dette begreb vil du sikkert høre igen og igen. Men hvad er Extensions egentlig og hvad betyder det for din forretning?

Oversætter man “Extensions” til dansk, betyder det ”Udvidelser”.

Med Extensions vil man kunne udvide sit program med f.eks. en app eller få lavet sine tilpasninger som Extensions. Extensions giver mulighed for at kunne fortage opdateringer af hovedprogrammet – uden at skulle foretage en reel opdatering af sine Extensions. Det lyder som udgangspunkt helt fantastisk, men når noget er for godt til at være sandt, bør det også være noget, man skal undersøge nærmere…

Microsoft stiller ingen garantier for at disse Extensions, ej heller de certificerede 3. parts Extensions (apps fra Microsoft App-Source), vil fungere efter en opdatering af programmet. Det er ikke til at forudsige, hvad der vil ske, hvis en Extension stopper med at virke på grund af en opdatering.

Dynamics 365 Business Central (Cloud)

Benytter man sig af Dynamics 365 Business Central Cloud versionen, så kan man kun få lavet tilpasninger via Extensions.

Dynamics 365 Business Central (On-premise)

Benytter man sig af Dynamics 365 Business Central On-Premise (lokalt), vil man kunne benytte både Extensions og/eller programtilpasninger på normal vis.

Automatisk opdatering

Dynamics 365 Business Central Cloud vil løbende blive opdateret med både Cumulative opdateringer og produktfrigivelser. Den eneste advisering vil ske, når man som bruger logger på systemet.

Har man tilkøbt 3. parts apps eller fået udviklet Extensions til sin Dynamics 365 Business Central Cloud udgave, skal man være særlig opmærksom på om ens Extensions fortsat virker efter hensigten. Vælger man at benytte en certificeret 3. parts app, vil det være god praksis, fra leverandørens side, at app’en er testet på en såkaldt preview udgave af Dynamics 365 Business Central. Microsoft giver adgang til preview-udgaven ca. 2-3 måneder før den frigives i ”produktions” udgaven af Cloud versionen. Det er dog ikke et krav for, at kunne få sin Extension certificeret.

Erfaringerne på dette område er på nuværende tidspunkt ganske begrænset, vi vil derfor anbefale en konservativ tilgang til Dynamics 365 Business Central Cloud udgaven, hvis man har brug for at få lavet tilpasninger/Extensions til sin løsning. Vi kan anbefale Dynamics 365 Business Central On-Premise udgaven med et Logos Update Plus abonnement.

Med et Logos Update Plus abonnement vil ens program blive opdateret i passende frekvens (f.eks. hvert andet år) og i et styret forløb, der indeholder prøveopdatering og test, inden opdateringen bliver lagt i drift.

Ændring af licens

Samtidig med at Microsoft har frigivet Business Central, er der blevet ændret på definitionen af en bruger.

Med den tidligere Dynamics NAV licensmodel; Perpetual, købte man samtidige brugere. Dvs. man som virksomhed kan have licens til fx 20 samtidige brugere, men der kan være flere personer logget på systemet. Det er fx nyttigt, hvis man har montører, sælgere, eller andre medarbejdere, der ikke er logget på systemet hele dagen.

Med den nye licensmodel til Business Central kan man kun købe navngivne brugere. Det vil sige, at alle de medarbejdere, der skal anvende systemet, skal have én bruger hver. Man kan altså ikke længere ”deles” om en bruger-adgang. Når du ønsker at skifte fra en NAV licens til Business Central, kan du få 2 navngivne brugere pr 1 samtidig bruger.

Med den nye Business Central licensmodel køber man de antal brugere, man har behov for. Med Perpetual licensmodellen købte man Starter eller Extended Pack. Her kan du se priser på Business Central licensen.

Som Microsoft partner kan vi rådgive dig om dine nuværende licens-forhold, antal brugere osv. Kontakt vores salgsafdeling og få rådgivning om dine licensforhold. Gratis og uforpligtende.

Spørgsmål om Dynamics NAV og 365 Business Central?

Du er altid velkommen til at kontakte os. Vi kan rådgive og give sparring konkret for din virksomhed. Gratis og uforpligtende.

Måske har du spørgsmål om din evt. nuværende Dynamics licens og abonnement, priser, programfunktionalitet, extensions, data i “skyen” osv.

Ring til vores salgsafdeling på 75 85 73 99 eller send en mail til box@logosconsult.dk. Vi er klar til at hjælpe dig.

Logos Consult har leveret løsninger til flere end 1000 virksomheder baseret på Dynamics NAV siden 1997. Vi kan også hjælpe din virksomhed.

Tips & Tricks til Dynamics NAV