Dynamics 365 Business Central – den nye version af Dynamics NAV

I 2018 blev Dynamics 365 Business Central frigivet af Microsoft. Det var en ny programversion af Dynamics NAV. Samtidigt ændrede programmet navn til Business Central

Den 2. april 2018 frigav Microsoft “Dynamics 365 Business Central”. Men i første omgang var det kun som en Cloud-udgave.

Den 1. oktober 2018 frigav Microsoft så On-Premises udgaven af Dynamics 365 Business Central. Lanceringen passer nogenlunde med det tidspunkt, hvor Microsoft normalt ville frigive en ny version af Dynamics NAV. Tidspunktet er derfor ikke helt tilfældigt.

Microsoft annoncerede allerede i 2017, at der vil ske et skift indenfor Dynamics NAV. I dag har Microsoft en erklæret strategi om at være en ”Cloud-first” organisation. En strategi man også vil se afspejlet i deres produkter.

Ændring af licens

Samtidig med at Microsoft har frigivet Business Central, er der blevet ændret på definitionen af en bruger. 

Med den tidligere Dynamics NAV licensmodel; Perpetual, købte man samtidige brugere. Dvs. man som virksomhed kan have licens til fx 20 samtidige brugere, men der kan være flere personer logget på systemet. Det er fx nyttigt, hvis man har montører, sælgere, eller andre medarbejdere, der ikke er logget på systemet hele dagen. 

Med den nye licensmodel til Business Central kan man kun købe navngivne brugere. Det vil sige, at alle de medarbejdere, der skal anvende systemet, skal have én bruger hver. Man kan altså ikke længere ”deles” om en bruger-adgang. 

Når du ønsker at skifte fra en NAV licens til Business Central, kan du få 3 navngivne brugere pr 1 samtidig bruger. Har du brugere med begrænset adgang, får du 3 Team Members pr 1 bruger med begrænset adgang. Her er forholdet altså også 1:3. Med den nye Business Central licensmodel køber man de antal brugere, man har behov for. Med Perpetual licensmodellen købte man Starter eller Extended Pack. 

Her kan du se priser på Business Central licensen. Som Microsoft partner kan vi rådgive dig om dine nuværende licens-forhold, antal brugere osv. Kontakt vores salgsafdeling og få rådgivning om dine licensforhold. Gratis og uforpligtende.

Udfyld formularen og få et tilbud på Business Central - helt uforpligtende

Automatisk opdatering

Dynamics 365 Business Central Cloud vil løbende blive opdateret med både Cumulative opdateringer og produktfrigivelser. Den eneste advisering vil ske, når man som bruger logger på systemet.

Har man tilkøbt 3. parts apps eller fået udviklet Extensions til sin Dynamics 365 Business Central Cloud udgave, skal man være særlig opmærksom på om ens Extensions fortsat virker efter hensigten. Vælger man at benytte en certificeret 3. parts app, vil det være god praksis, fra leverandørens side, at app’en er testet på en såkaldt preview udgave af Dynamics 365 Business Central. Microsoft giver adgang til preview-udgaven ca. 2-3 måneder før den frigives i ”produktions” udgaven af Cloud versionen. Det er dog ikke et krav for, at kunne få sin Extension certificeret.

Erfaringerne på dette område er på nuværende tidspunkt ganske begrænset, vi vil derfor anbefale en konservativ tilgang til Dynamics 365 Business Central Cloud udgaven, hvis man har brug for at få lavet tilpasninger/Extensions til sin løsning. Vi kan anbefale Dynamics 365 Business Central On-Premise udgaven med et Logos Update Plus abonnement.

Med et Logos Update Plus abonnement vil ens program blive opdateret i passende frekvens (f.eks. hvert andet år) og i et styret forløb, der indeholder prøveopdatering og test, inden opdateringen bliver lagt i drift.

Hvad er Extensions?

Oversætter man “Extensions” til dansk, betyder det ”Udvidelser”.

Med Extensions vil man kunne udvide sit program med f.eks. en app eller få lavet sine tilpasninger i programmet som Extensions. Extensions giver mulighed for at kunne fortage opdateringer af hovedprogrammet – uden at skulle foretage en reel opdatering af sine Extensions.

Dynamics 365 Business Central (Cloud): Benytter man sig af Dynamics 365 Business Central Cloud versionen, så kan man kun få lavet tilpasninger via Extensions.

Dynamics 365 Business Central (On-premise): Benytter man sig af Dynamics 365 Business Central On-Premise (lokalt), vil man kunne benytte både Extensions og/eller programtilpasninger på normal vis.

Spørgsmål om Dynamics NAV og 365 Business Central?

Du er altid velkommen til at kontakte os. Vi kan give dig rådgivning og sparring konkret for din virksomhed. Gratis og uforpligtende.

Måske har du spørgsmål om din evt. nuværende Dynamics licens og abonnement, priser, programfunktionalitet, data i “skyen” osv.

Ring til vores salgsafdeling på 75 85 73 99 eller send en mail til box@logosconsult.dk. Vi er klar til at hjælpe dig.

Logos Consult har leveret løsninger til flere end 1000 virksomheder baseret på Dynamics NAV siden 1997. Vi kan også hjælpe din virksomhed.

Scroll til toppen
hvad er navision

E-bog med 23 Tips og Tricks

Vil du have e-bogen til Microsoft Dynamics 365 Business Central (NAV)? Tilmeld vores nyhedsmail og få e-bogen.

Vi sender nyhedsmails ca. 3 gange om måneden. Du kan altid afmelde dig.

Bliv Ringet Op

Udfyld felterne og bliv ringet op inden for 24 timer til en uforpligtende snak omkring dine behov

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.