Hvad er et ERP system?

Hvad er et ERP system?

ERP betyder ”Enterprise Resource Planning” og er et Microsoft software program. Det handler om at optimere forretningsprocesser.

Hvad er et ERP system? Det er forretningssoftware med én fælles platform

Her er svaret på “Hvad er et ERP system?” ERP er et system, der forbinder arbejdsprocesser i virksomheden – på tværs af afdelinger:

Det bygger på én fælles database for hele virksomheden. Hermed kan medarbejdere håndtere alt lige fra salg, ordrebehandling, indkøb, lagerstyring, produktion og fakturering i samme system. De undgår altså at arbejde i flere forskellige systemer og at opdatere data flere steder.

Du får 3 særlige gevinster med et ERP system

  • Én database
  • Forbind arbejdsprocesserne i virksomheden – fra salg til produktion
  • Arbejd smartere
Du kan tilgå ERP programmet fra en browser eller app, og det er brugervenligt og intuitivt at arbejde med.

Hvilke softwareprogrammer findes der indenfor ERP?


Der er flere forskellige softwareudbydere af ERP. De største spillere på markedet i Danmark er Microsoft, SAP og Visma

Særligt Microsoft ERP-software bliver anvendt hos tusinder af danske virksomheder. Her udbyder Microsoft to programmer; Dynamics 365 Business Central (som tidligere hed Dynamics NAV og Navision – flere kalder det BC i dag) og Dynamics 365 Finance & Operations (som tidligere hed Dynamics AX og Axapta – mange kalder det i dag FO).

De fleste indenfor ERP-branchen vil sige at SAP er til store koncerner, FO er til store og mellemstore virksomheder, særligt produktionsvirksomheder, og BC er til mellemstore virksomheder, hvor både produktions-, service- og handelsvirksomheder kan anvende programmet.

FO og BC minder om hinanden i udseende i brugerfladen, og FO har mere avanceret funktionalitet. Programmet er også dyrere licensmæssigt i forhold til BC.

Microsoft har tidligere stået bag softwareprogrammerne XAL og C5, men Microsoft udvikler ikke længere software til disse platforme. Få virksomheder i Danmark anvender stadig programmerne, men har mulighed for at flytte til BC og samtidigt måske spare udgifterne på Microsoft licenser.

Hos Logos Consult er vi certificeret Microsoft ERP-partner. Derfor kan du kontakte os og få rådgivning om dine licensforhold. Uforpligtende.

Hvorfor vælge et ERP system?


Microsoft Dynamics 365 Business Central
er et af markedets mest succesfulde ERP systemer med omkring 2 mio. brugere på verdensplan. Systemet kan i princippet bruges i enhver virksomhed uanset størrelse og branche.

Mangler du stadig svar på “Hvad er et ERP system?” ERP systemet Dynamics 365 Business Central samler og integrerer oplysninger fra hele organisationen. Det hele er gemt i en central database, så dine medarbejdere kan arbejde hurtigt og effektivt. Systemet er nemt at lære og enkelt at bruge.

Dine fordele med et Microsoft ERP system:

  • Effektiviserer arbejdsprocesser
  • Medarbejdere sparer tid
  • Større arbejdsglæde
  • Automatisering og fejlminimering
  • Bedre datakvalitet
  • Du kan opnå en ROI på under 2 år med din investering hos Logos Consult

ERP i cloud, SaaS og on-premise


ERP kan fås på forskellige platforme.

ERP kan købes til on-premise, hvor du selv kan hoste løsningen eller bruge den hostingpartner, du ønsker.

ERP kan også købes til SaaS, hvor programmet ligger i “skyen”. Her kan programmet f.eks. ligge hos Microsoft. Fordelen er her yderligere, at programmet bliver automatisk opdateret månedligt. Eksempelvis ligesom Windows styresystemet og Office 365.

Det er op til den enkelte kunde at vælge on-premise eller SaaS.

On-premise giver ikke mulighed for automatiske opdateringer fra Microsoft. Det betyder, at man som kunde selv bestemmer, hvornår programmet skal opdateres. Det er en fordel for nogle kunder, hvis de har integrationer til andre programmer og tilretninger i ERP. Her er nogle kunder mere trygge ved at selv styre, hvornår ERP programmet skal opdateres, da ERP programmet anvendes til de forretningskritiske processer, som f.eks. udsendelse af fakturaer, bankafstemning, løn mv. Ved en opdatering kan man risikere midlertidige fejl i tilretninger og integrationer.

Licenser til ERP kan både lejes og købes


Man kan købe licensen eller vælge en Subscription model.

Det er op til den enkelte kunde, hvordan virksomheden foretrækker betaling af licenser.

For nogle er det nemmere at leje licenser og betale en pris pr bruger pr måned. Andre foretrækker at købe licens til hver bruger af programmet.

Du er velkommen til at kontakte os. Vi kan give en konkret pris på en løsning til ERP til din virksomhed.

Få den rette rådgivning om licenser til Microsoft Dynamics


Når du har besluttet dig for at investere i et Microsoft Dynamics ERP-program, skal du købe licenser til programmet. Her hos Logos Consult får du rådgivning om licenser til din virksomhed.

Hvis du allerede har et Microsoft Dynamics ERP-program som f.eks. Dynamics NAV, AX, Finance & Operations, C5 og lignende kan du skifte nuværende licenser til nye Dynamics 365 Business Central licenser.

Hos Logos Consult er vi certificeret Microsoft ERP-partner, så vi kan hjælpe med at undersøge din virksomheds licensværdi hos Microsoft og rådgive om hvordan du får mest værdi ud af dine nuværende licenser, når du konverterer dem til en ny Microsoft ERP-løsning.
Kontakt vores salgsafdeling på telefon 7585 7399 eller send os en mail til box@logosconsult.dk. Vi er klar til at rådgive dig om licenser, ERP mv.

Lagerstyring i Business Central

ERP til en handelsvirksomhed – stærk på indkøb, ordrestyring og logistik


ERP til en handelsvirksomhed giver mulighed for at effektivisere processerne indenfor indkøb, finans, logistik, lager og salg.

Et ERP-program er udviklet til at understøtte og effektivisere de forskellige administrative processer i forsyningskæden, så virksomheden f.eks. kan undgå fejl i ordrebehandlingen, fakturering og få styr på varer på lager, indkøbsplanlægning, lagerværdi, svind og forbrug osv.

ERP kan betyde automatiserede flows f.eks. vedr. godkendelse af indkøb, genbestilling af varer mv.

Med ERP til en handelsvirksomhed handler det om at få mulighederne for bl.a.:

  • Indkøbsstyring og automatiseret godkendelsesflow
  • Opdag forsinkelser fra leverandører i tide
  • Avanceret logistik 
  • Automatiserede og effektiviserede arbejdsgange i din handelsvirksomhed
  • Funktionalitet til Salg og Marketing til leadstyring, målgrupper, opgaver mv.
  • Undgå fejl i ordrebehandling og fakturering
  • Ekspedere flere salgsordrer parallelt
  • Styr på svind og forbrug af egne varer
  • Registrering af spild og beskadigede varer

Et ERP-program kan også integreres til andre systemer, f.eks. en webshop, PIM mv.

Der er meget funktionalitet i et ERP program som Dynamics 365 Business Central til at understøtte processerne med logistik, handel, lager, salg, indkøb osv. Her er et udpluk:

  • Kendskab til aktuel lagerværdi
  • Mulighed for lageroptælling
  • Mulighed for styklisteproduktion
  • Flydende placeringer (kaoslager)
  • Pluk af varer fra flere placeringer pr. vare
  • Modtage flere købsordrer parallelt
  • Automatisk placeringsforslag
  • Automatisk genopfyldning af plukkelokation
  • Brug af håndscannere på lageret for at få overblik og lagerbeholdning og effektivisere lagerprocesserne
  • Og meget mere til at optimere virksomheden og forbedre konkurrenceevnen
Projekt_

ERP til en projektorienteret virksomhed – få styr på sager, ressourcer og projekter


En projektorienteret virksomhed har stor gavn af at anvende ERP.

I ERP-software er der specifik funktionalitet til at administrere sager, ressourcer (arbejdstimer, maskiner mv.) og samtidigt styre projekter og ikke mindst have overblikket over økonomien på hvert enkelt projekt.

Med ERP-software som Dynamics 365 Business Central får du det fulde overblik over projektets økonomi i ét skærmbillede – uanset om du arbejder til fast eller variabel pris.

Samtidigt kan du kende den præcise værdi af dine igangværende arbejder.

Forskydninger i værdien har stor betydning for det dækningsbidrag, du kan læse i dit regnskab.

Hvis du ønsker det, kan du lægge faste priser og rabatter på dine projekter, så du fakturerer kunden som aftalt. Du kan registrere forbrug af underleverandørarbejde og skaffevarer med automatisk avancetillæg.

Med ERP som Dynamics 365 Business Central får du funktionalitet til at håndtere:

  • Detaljeret planlægning
  • Budgetter og finansiel opfølgning på hver enkelt step i projektet
  • Løbende opdateret billede af rentabiliteten i dine projekter
  • Planlægning af faser efter løbende forbrug
  • For- og efterkalkulationer
  • Sammenligning af projektets forventede forbrug med det faktiske forbrug
  • Varesporing med serie-/lotnumre på varer købt til sagen eller hentet fra lageret
  • Planlægning af ressourcer (personer og maskiner) med understøttelse af kapacitetsstyring

En løsning baseret på Dynamics 365 Business Central giver også mulighed for tidsregistrering via en app til medarbejdere.

Desuden kan man få Gantt funktionalitet til løsningen, så man kan planlægge detaljeret via en grafisk oversigt med drag-and-drop funktioner.

Produktionsstyring

ERP med fokus på produktionsstyring


Som produktionsvirksomhed har man brug for software til styring og planlægning af produktionen.

Her findes flere muligheder med ERP, hvor f.eks. Dynamics 365 Business Central er et stærkt værktøj til ordreproducerende virksomheder.

Her får man adgang til avanceret produktionsstyring med funktioner som bl.a.:

  • Planlægning af produktionsordrer
  • Behovsplanlægning
  • Serie- og projektproduktion
  • Ruter og ruteversioner
  • Forsyningsplanlægning
  • Kapacitetsstyring af ressourcer
  • Alternative kostpriser for ressourcer
  • Komponentliste
  • Styklister og styklisteversioner
  • Fantomstyklister
  • Variantstyring
  • Ordresporing
  • Simulerede produktionsordrer til kostpriskalkuler
  • Automatisk og manuelt træk fra lager
  • Fuld varesporing på både lot- og serienummer, såvel indgående som udgående

I programmet kan en produktionsordre indeholde alle varer til et helt projekt, med specifik rute og komponentliste til hver enkelt vare. Du kan også få overblik over både direkte og afledte behov, lige så snart du har oprettet en ordre til produktion. Ud over planlægning af indkøb og produktion af halvfabrikata, kan programmet oprette købsordrer til dine underleverandører.

Programmet kan integreres til Gantt funktionalitet, så man får et visuelt overblik over kapacitetsbelastningen og muligheder for dynamisk re-planlægning.

Hvad angår kundespecifikke varianter, kan du rette komponentspecifikationen direkte på produktionsordren. Konfigurationen gemmes som historik og kan altid genfindes.

Hvis du er nysgerrig efter at vide mere om, hvordan programmet kan bruges til produktionsstyring og -planlægning, kan du se vores video her hvor vi ser mulighederne.

Se dine mange muligheder her

I denne video fortæller vi om, hvad systemet Dynamics 365 Business Central indeholder.

Du får indblik i programmets følgende muligheder:

  • Funktionalitet i programmet (00:08)
  • Anvend på computer, mobil osv. (07:33)
  • Integration til Outlook mv. (09:07)
  • Automatiserede forretningsprocesser (11:03)
  • Få overblik og træf bedre beslutninger (13:04)
  • Fokus på de rigtige salgsmuligheder samt kundeservice (14:13)
  • Salgsprognoser og lagerudvikling (17:09)
  • Tilpas systemet til hver bruger (19:06)
  • Tillægsløsninger og tilretninger efter behov (20:35)

Arbejd smartere og få optimerede processer

hvad er et erp system

ERP systemer er i vid udstrækning inspireret af de oprindelige, manuelle processer tilsat den moderne teknologis muligheder for kommunikation, integration, genbrug af data og forenkling. Men især det sidste bliver ikke udnyttet optimalt af ret mange virksomheder.

Vi har set eksempler på virksomheder, der efter en optimering af de administrative processer (ved hjælp af et Dynamics 365 Business Central ERP program) har kunnet fordoble produktionen, uden at skulle tilføre personale til administration.

Overvejer du at få et nyt ERP system? HER ER 12 TING DU SKAL VIDE

Har du brug for rådgivning om et ERP system til din virksomhed?

Du er altid velkommen til at kontakte os. Vi har mange års erfaring.
Ring til vores salgsafdeling på telefon 7585 7399 og få gratis sparring og rådgivning.


Vi er certificeret Microsoft ERP partner og har mange års erfaring i at implementere systemer i praktisk talt enhver tænkelig branche.

Vi har leveret mere end 1000 løsninger gennem tiden – vi kan også hjælpe din virksomhed. Vi har i mere end 25 år beskæftiget os med implementering og support af Business Central, så vi kan med sikkerhed sige, vi er specialister i programmet.

Hos Logos Consult tilbyder vi alt indenfor ERP løsningen Microsoft Dynamics 365 Business Central:

  • Implementering, vedligehold og opgradering
  • Support, rådgivning og undervisning
  • Udvikling, tilretninger og integrationer

Dét mener kunderne

Vores team af konsulenter og udviklere leverer hver dag support til vores kunder.

Derudover står vi for hele ERP projektet, når en kunde ønsker opgradering eller nyt system. Vi rådgiver om arbejdsprocesser og optimering og står for opsætning og tilretninger. Ikke mindst står vi for implementering og efterfølgende vedligehold af programmet. Oftest anbefaler vi også undervisning til de medarbejdere, der hyppigst kommer til at anvende Business Central programmet, efter det er installeret.

Vi bruger en del af Logos Consults udviklingsservice. Det gør vi fordi, at Logos Consult finder løsninger, der sparer os for tid og giver bedre kvalitet til vores kunder. Vi finder løbende nyt potentiale sammen med Logos Consult.”
– CFO Rune Vinther Jensen, altinget.dk

Det er en stor fordel, at vi hos Logos Consult har en dedikeret konsulent og udvikler tilknyttet. Det betyder for os, at vi nemt og hurtigt kan få sparring om vores Dynamics NAV løsning. Vi har desuden et vedligeholdelsesabonnement hos Logos Consult, hvor vores Dynamics NAV løsning opgraderes løbende. Vores løsning er fornyligt blevet opgraderet til nyeste version. Dét har betydet, at nogle processer er blevet forbedrede og mere smidige.”
Ingerlise Kirkegaard, AarBus (tidl. Busselskabet Aarhus Sporveje)

Du kan læse flere udtalelser fra vores kunder her.

Sådan bliver I løftet fra økonomisystem til ERP

Er det første gang din virksomhed skal investere i ERP?

Vi har en del kunder, der har valgt ERP til at optimere deres forretningsprocesser, og som tidligere har anvendt økonomisystemer som C5, E-conomic eller lignende løsninger.

Det vil betyde, at man starter på et helt nyt system. Vi kan hjælpe med at flytte data fra det gamle system til nyt system. I denne proces vil vi altid anbefale at datavaske – at kigge på hvilke data, der er relevante at flytte med over i det nye program men også forholde sig kritisk til hvilke data, der ikke er nødvendige at flytte med.

Inden vi installerer ERP i jeres virksomhed, vil vi gennemgå mindst en workshop med fokus på forretningskritiske processer. Det vil typisk være finans, salg og køb men også lager, sager mv., hvis din virksomhed har brug for software til dette også. Ved at have en tæt dialog med jer kan vi rådgive om hvilke ERP funktioner, der er relevante for jer, og hvordan I kan anvende programmet så I får optimerede arbejdsprocesser. 

Ikke mindst sørger vi for at undervise de medarbejdere, der kommer til at arbejde i det nye ERP program dagligt.

Implementering af ERP system

Få en professionel vurdering af dit ERP system

Anvender din virksomhed en ERP udgave, der hedder Navision eller Dynamics NAV? Så kan vi hos Logos Consult tilbyde det, vi kalder for et sundhedstjek. Her vil vi vurdere programmets tilstand. Vi kan f.eks. se hvor mange tilretninger, programmet har og komme med et bud på, hvor længe man kan være kørende på det ældre program samt få et prisoverslag på en opgradering af programmet til nyeste programversion.

Er du interesseret i at få tilrettet dit nuværende Dynamics NAV program eller få det integreret til andre programmer mv., kan vi også være behjælpelige her.

Hos Logos Consult har vi beskæftiget os med ERP i mere end 25 år, og programmerne Navision, Dynamics NAV og Dynamics 365 Business Central er vores ekspertise. Derfor kan du trygt lade os vedligeholde og supportere din Dynamics ERP løsning.

erp systemvurdering

Få opgraderet dit ældre Dynamics program

Flere virksomheder i Danmark anvender Microsoft Dynamics som ERP platform. Der er forskellige versioner. Der er flere versioner af Dynamics NAV, hvor seneste version er fra 2018. Herefter ændrede Microsoft i tilgangen til, hvordan programmet kodes og løftede samtidigt for muligheden ved at anvende programmet i SaaS med automatiske opdateringer. I 2018 fik Dynamics NAV derfor nyt navn: Dynamics 365 Business Central.

Anvender din virksomhed en ældre version af Dynamics NAV eller andet ERP, er du velkommen til at kontakte os. Vi kan løfte jeres nuværende op på en ny ERP version. Her tilbyder vi nyeste version af Dynamics 365 Business Central, hvor din virksomhed får adgang til nyeste funktionalitet og forbedringer i programmet.

Du kan altid kontakte os og få et uforpligtende prisoverslag på en ny ERP løsning til din virksomhed.

nav business central

Tips til dit ERP projekt

At få implementeret nyt ERP i en virksomhed betyder for de fleste medarbejdere ændringer. Det er ændringer i, hvordan man skal arbejde i ERP programmet. For mange medarbejdere betyder det forandringer i vaner og arbejdsprocesser. Men det er en kortvarig tilvænningsperiode, indtil man har lært det nye program at kende.

Inden man får implementeret ERP programmet, anbefaler vi, at man får inddraget ledelsen og nøglemedarbejdere i projektet. Der er mange medarbejdere, der anvender programmet hver dag. Derfor er det en fordel, at alle medarbejdere ved, at der kommer et nyt system og hvilke fordele, det medbringer. Fordelen ved at inddrage nøglemedarbejdere er, at de kan bidrage til, hvordan arbejdsprocesser kan optimeres i forretningen og evt. flaskehalse kan undgås ved hjælp af det nye system. Disse medarbejdere kan også blive oplært i det nye system og videregive deres viden til andre og nye medarbejdere.

Vi anbefaler også, at man inddeler ERP projektet i faser, og starter med de væsentligste forretningsprocesser. Hernæst kan se på øvrige forretningsprocesser.

Support og vedligehold erp

Vedligehold og support

Hos Logos Consult tilbyder vi support og vedligehold af ERP. Vores konsulenter kan give support over TeamViewer, og vi har også klippekort, man kan købe til support.

Desuden tilbyder vi vores kunder vedligehold af ERP installationen. Vi tilbyder bl.a. en opdateringsaftale, så vi opgraderer jeres ERP løsning inkl. tilretninger f.eks. hvert år, 2. eller 3. år. Det vælger I selv. Vi tilbyder ligeledes hosting af løsningen. Er I nysgerrige på en SaaS løsning i Microsoft Cloud, hvor programmet automatisk opdateres, kan vi også levere denne løsning.

Vi har kunder, der har været hos os i mere end 10 år og løbende får opdateret deres ERP løsning samt får support fra vores konsulenter ved behov. Vi har mere end 25 konsulenter og udviklere, der dagligt hjælper vores kunder med Dynamics 365 Business Central ERP.

Undervisning

Vil du lære at arbejde i Dynamics 365 Business Central?

Vi har igennem årerne undervist mange bogholdere, økonomichefer, indkøbere, sælgere, administrationsmedarbejdere mv. i ERP.

Flere vælger at få undervisning i ERP, efter programmet er implementeret i virksomheden. Vores erfarne konsulenter kan give 1-til-1 undervisning, hvor de underviser i udvalgt ERP funktionalitet. Men de fleste vælger at deltage på vores åbne kurser, hvor man får en introduktion til ERP. Vi underviser bl.a. i økonomistyring samt debitor- og kreditorstyring i ERP programmet Dynamics 365 Business Central.

Her ser du et uddrag af nogle kursisters erfaring med et kursus i ERP:

Kurset har givet mig større kendskab til Business Central og de muligheder der er.
Det bedste ved kurset var de rigtig gode materialer til hjemmebrug.
Tre andre fordele kurset har givet mig er, indblik i tilpasning, indblik i områder vi p.t. ikke bruger og sparring med andre på kurset.
Jeg vil anbefale kurset til andre som er nybegyndere i Business Central eller skal til at have Business Central, fordi Pia var en fantastisk formidler.
Desuden var det fine lokaler og super forplejning.
– Jeanette Sørensen, SHT A/S

Kurset Økonomistyring har givet mig input til opsætning og ændring på gamle vaner, som kan gøre at mit arbejde bliver mere effektivt. Det mest fantastiske ved kurset var praktisk afprøvning, lærebog og sparring. Jeg vil anbefale kurset til andre brugere af Navision. Undervisningen var meget tilfredsstillende.”
– Ann-Cecilie Christensen, Bogø Kostskole

Business Central kurserne har givet mig overblik. Det bedste ved dem var underviserne, de var engagerede, godt inde i stoffet og gode til at formidle.
Nogle af de fordele kurserne har givet mig er: Ro i maven omkring det nyanskaffede system. Bøgerne som er et godt opslagsværk. En meget bedre udnyttelse af systemet.
Jeg vil anbefale Business Central kurserne til sælgerne i firmaet jeg arbejder for, de vil med fordel kunne arbejde med systemet selv. Undervisernes formidling var meget tilfredsstillende”.
– Steen Hansen, RFX+Care International A/S

ERP

Har du brug for hjælp til ERP?

Hos Logos Consult har vi siden 1997 beskæftiget os med ERP. Vi håndterer opsætning, support, vedligehold, udvikling mv.

Du er altid velkommen til at tage kontakt til os.

Vi hjælper gerne din virksomhed med ERP.

Har du spørgsmål? Så udfyld formularen herunder!

Scroll til toppen
hvad er navision

E-bog med 23 Tips og Tricks

Vil du have e-bogen til Microsoft Dynamics 365 Business Central (NAV)? Tilmeld vores nyhedsmail og få e-bogen.

Vi sender nyhedsmails ca. 3 gange om måneden. Du kan altid afmelde dig.

Bliv Ringet Op

Udfyld felterne og bliv ringet op inden for 24 timer til en uforpligtende snak omkring dine behov

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.