ERP (Enterprise Resource Planning) er en softwareløsning, der integrerer forskellige arbejdsprocesser i virksomheder på én fælles platform. Denne tilgang sikrer, at alle medarbejdere bruger det samme system til opgaver som ordrebehandling, indkøb, lagerstyring, produktionsstyring, sager, projekter og fakturering, hvilket eliminerer behovet for at arbejde i flere systemer.
Hvorfor vælge et ERP system?
Microsoft Dynamics 365 Business Central er ét af markedets mest succesfulde ERP systemer med omkring 2 mio. brugere på verdensplan. Systemet kan i princippet bruges i enhver virksomhed uanset størrelse og branche. Med ERP kan du optimere og effektivisere processerne indenfor:- Indkøbsstyring, avanceret lagerstyring og Supply Chain
- Produktionsstyring til både serieproduktion og ordreproducerende virksomheder
- Styring af projekter, sager, ressourcer og timeregistrering
- Avanceret økonomistyring, rapportering, budgetter og prognoser
- Salg og ordrestyring
- Effektiviserer arbejdsprocesser
- Medarbejdere sparer tid
- Større arbejdsglæde
- Automatisering og fejlminimering
- Bedre datakvalitet
- Du kan opnå en ROI på under 2 år med din investering hos Logos Consult
Hvad kan et ERP system?
Et ERP-program er udviklet til at understøtte og effektivisere de forskellige administrative processer i forsyningskæden, så virksomheden f.eks. kan undgå fejl i ordrebehandlingen, fakturering og få styr på varer på lager, indkøbsplanlægning, lagerværdi, svind og forbrug osv. ERP kan betyde automatiserede flows f.eks. vedr. godkendelse af indkøb, genbestilling af varer mv. Med ERP handler det om at få mulighederne for bl.a.:- Indkøbsstyring og automatiseret godkendelsesflow
- Avanceret logistik
- Automatiserede og effektiviserede arbejdsgange i din handelsvirksomhed
- Funktionalitet til salg og Marketing til leadstyring, målgrupper, opgaver mv.
- Avanceret økonomistyring
- Mulighed for at styre produktionen og planlægge styklister mv.
- Effektiv arbejde med sager og ressourcer – detaljeret planlægning af budgetter og finansiel opfølgning på hver enkelt step i projektet
Vi er specialister i Business Central til alle brancher
Vi har leveret Business Central løsninger til mange forskellige brancher gennem tiden, bl.a.:
Vi har også leveret Business Central løsninger til NGO branchen samt virksomheder, der har brug for en e-commerce løsning, der fungerer sammen med Business Central.
Har du spørgsmål om en Business Central løsning til virksomhed, er du altid velkommen til at kontakte os.
ERP i cloud, SaaS og on-premise
ERP kan anskaffes til on-premise, hvor du selv kan hoste løsningen på egen server eller bruge den hostingpartner, du ønsker. Den kan fås som en Cloud løsning, og programlicensen kan købes eller man kan leje licensen. ERP kan også anskaffes til SaaS (Software as a Service). Her ligger programmet hos Microsoft i Azure. Fordelen er her yderligere, at programmet bliver automatisk opdateret månedligt. Eksempelvis ligesom Windows styresystemet og Office 365. En SaaS løsning kan kun lejes. Det er op til den enkelte kunde at vælge on-premise eller SaaS. Vi kan rådgive dig om platformene, og supporterer Business Central til både SaaS og On-Premise. On-premise giver ikke mulighed for automatiske opdateringer fra Microsoft. Det betyder, at man som kunde selv bestemmer, hvornår programmet skal opdateres. Det er en fordel for nogle kunder, hvis de har integrationer til andre programmer og flere tilretninger i ERP. Her er nogle kunder mere trygge ved at selv styre, hvornår ERP programmet skal opdateres, da ERP programmet anvendes til flere forretningskritiske processer. Andre kunder foretrækker en SaaS løsning med automatiske opdateringer af Business Central.Processen fra økonomisystem til ERP system
Er det første gang din virksomhed skal investere i ERP? Vi har en del kunder, der har valgt ERP til at optimere deres forretningsprocesser, og som tidligere har anvendt økonomisystemer som C5, E-conomic eller lignende løsninger. Det vil betyde, at man starter på et helt nyt system. Vi kan hjælpe med at flytte data fra det gamle system til nyt system. I denne proces vil vi altid anbefale at datavaske – at kigge på hvilke data, der er relevante at flytte med over i det nye program men også forholde sig kritisk til hvilke data, der ikke er nødvendige at flytte med. Inden vi installerer ERP i jeres virksomhed, vil vi gennemgå mindst en workshop med fokus på forretningskritiske processer. Det vil typisk være finans, salg og køb men også lager, sager mv., hvis din virksomhed har brug for software til dette også. Ved at have en tæt dialog med jer kan vi rådgive om hvilke ERP funktioner, der er relevante for jer, og hvordan I kan anvende programmet så I får optimerede arbejdsprocesser. Ikke mindst sørger vi for at undervise de medarbejdere, der kommer til at arbejde i det nye ERP program dagligt.- Workshop om jeres kritiske forretningsprocesser ift. ERP
- Flytning af data og datavask
- Undervisning i det nye program
- Installation og “go-live” med det nye program
- Vi hjælper jer hele vejen – også til support efterfølgende
Dét mener kunderne
Vores team af konsulenter og udviklere leverer hver dag support til vores kunder. ERP-implementering indebærer en omfattende proces, hvor vi står for opgradering eller installation af et nyt system, rådgiver om arbejdsprocesser og optimering, og foretager nødvendige opsætninger og tilpasninger. Implementeringen omfatter også undervisning af medarbejdere, der primært vil bruge systemet, samt løbende vedligehold og support. ”Vi har været kunde hos Logos Consult siden 2015, hvor vi startede med at få opgraderet vores Dynamics NAV 5.0 løsning til Dynamics NAV 2016. Vi er meget tilfredse med vores samarbejde – det er både jeg og vores IT ansvarlige enige om.” Claus Clausen, Wennstrom Fuel Systems A/S og Wennstrom Wash Systems A/S ”Det er en stor fordel, at vi hos Logos Consult har en dedikeret konsulent og udvikler tilknyttet. Det betyder for os, at vi nemt og hurtigt kan få sparring om vores Dynamics NAV løsning. Vi har desuden et vedligeholdelsesabonnement hos Logos Consult, hvor vores Dynamics NAV løsning opgraderes løbende. Vores løsning er fornyligt blevet opgraderet til nyeste version. Dét har betydet, at nogle processer er blevet forbedrede og mere smidige.” Ingerlise Kirkegaard, AarBus (tidl. Busselskabet Aarhus Sporveje) Du kan læse flere udtalelser fra vores kunder her.Fordele og ulemper ved et ERP system
Fordele
- Forbedret effektivitet: Automatiserer og strømliner forretningsprocesser, hvilket reducerer manuelt arbejde og fejl.
- Centraliseret data: Samler alle virksomhedens data på ét sted, hvilket gør det lettere at få adgang til og analysere data.
- Rapportering: Programmet giver bedre indsigt og beslutningsstøtte ved at anvende rapporteringsmulighederne.
- Forbedret datasikkerhed: Centraliseret data og avancerede sikkerhedsforanstaltninger øger datasikkerheden.
- Skalerbarhed: Let at skalere efterhånden som virksomheden vokser.
- Optimeret ressourcestyring: Bedre overblik og styring af virksomhedens ressourcer.
Ulemper
- Implementeringsomkostninger: Oftest høje omkostninger ved implementering af systemet.
- Træning: Kræver ofte træning af medarbejdere.
- Modstand fra medarbejdere: Nogle medarbejdere kan være modvillige over for at skifte til et nyt system.
- Tidsforbrugende implementering: Kan tage lang tid at implementere.
- Risiko for nedetid: Potentiel risiko for nedetid under implementering.
- Behov for tilpasning: Kan kræve yderligere tilpasning for at passe til virksomhedens specifikke behov.
Vidensunivers: Få masser af mere viden her
Er du interesseret i at få mere viden om ERP? Vi har skrevet flere artikler, factsheets og whitepapers om ERP, så du kan få mere viden og vejledning om emnet. Vi har også gennem tiden afholdt flere webinarer om emnet, så du kan se optagelserne. Det er gratis og giver dig mere konkret viden om ERP:- Til dig der vil anskaffe et nyt ERP system – gode råd og masser af konkret viden
- Til dig der vil have en tjekliste til ERP projektet
- Til dig der er nysgerrig efter at se Business Central – se videoer her
- Til dig der selv vil prøve programmet – her er gratis demo
Ofte stillede spørgsmål
Ja.
Du kan godt prøve programmet gratis i 30 dage med et standard demo-regnskab fra Microsoft. Men skal du anvende programmet til egne data, skal du købe en licens.
Man kan købe licensen eller vælge en Subscription model.
Det er op til den enkelte kunde, hvordan virksomheden foretrækker betaling af licenser.
For nogle er det nemmere at leje licenser og betale en pris pr bruger pr måned. Andre foretrækker at købe licens til hver bruger af programmet.
Du er velkommen til at kontakte os. Vi kan give en konkret pris på en løsning til ERP til din virksomhed.
Forskellen på ERP og CRM er, at CRM er software til at håndtere processer vedr. salg og marketing. ERP er software til at håndtere alle processerne i en virksomhed; både salg, marketing, finans, lager, indkøb, produktion samt projekter og sager. Et CRM (Customer Relationship Management) system kan ofte hjælpe med at automatisere arbejdsprocesser med salg og marketing. F.eks. udsendelse af mails, håndtere kontaktdata på kunder, segmentere kunder og potentielle kunder.
Et ERP system som Business Central har også CRM funktionalitet. Nogle virksomheder foretrækker at anvende denne funktionalitet, idet det indgår i ERP programmet og man derfor undgår at købe et CRM system. Andre virksomheder foretrækker at købe et CRM system og anvende dette sideløbende med deres ERP system. Det kommer an på hvilke behov og arbejdsgange, man har i virksomheden.
I Danmark domineres ERP-markedet af store softwareudbydere som Microsoft, SAP og Visma. Disse udbydere tilbyder omfattende ERP-løsninger, der passer til forskellige virksomhedsbehov, fra små virksomheder til store multinationale selskaber, hvilket gør dem til foretrukne valg for mange danske virksomheder.
Særligt Microsoft ERP-software bliver anvendt hos tusinder af danske virksomheder. Her udbyder Microsoft to programmer; Dynamics 365 Business Central (som tidligere hed Dynamics NAV og Navision – flere kalder det BC i dag) og Dynamics 365 Finance & Operations (som tidligere hed Dynamics AX og Axapta – mange kalder det i dag FO).
De fleste indenfor ERP-branchen vil sige at SAP er til store koncerner, FO er til store og mellemstore virksomheder, særligt produktionsvirksomheder, og BC er til mellemstore virksomheder, hvor både produktions-, service- og handelsvirksomheder kan anvende programmet.
FO og BC minder om hinanden i udseende i brugerfladen, og FO har mere avanceret funktionalitet. Programmet er også dyrere licensmæssigt i forhold til BC.
Microsoft har tidligere stået bag softwareprogrammerne XAL og C5, men Microsoft udvikler ikke længere software til disse platforme. Få virksomheder i Danmark anvender stadig programmerne, men har mulighed for at flytte til BC og samtidigt måske spare udgifterne på Microsoft licenser.
Hos Logos Consult har vi fokus på, at implementeringen af et nyt ERP system som Microsoft Dynamics 365 Business Central ofte tager mellem 3-6 måneder. I begyndelsen er jeres interne ressourceforbrug begrænset, men særligt i den sidste halvdel af perioden skal brugerne i det nye system være disponible for test, uddannelse, datamigrering og idriftsætning. Normalt vil I kun skulle undvære ERP-systemet 1-2 dage, hvor det nye program idræftsættes.
En stor del af arbejdet med at implementere systemet ligger hos os. Vi anbefaler, at I udpeger en styregruppe til projektet, fordi der skal tages beslutninger om arbejdsprocesser og arbejdsmetoder i systemet.
Derudover anbefaler vi, at udvalgte brugere får undervisning i programmet. Dette kan enten være vores standard åbne kurser eller specielle firmakurser. På vores åbne kurser kan man vælge kursusdage indenfor introduktion, økonomistyring og debitor- og kreditorstyring. Kurserne varer fra 1 til 3 dage.
Vi programmerer gerne tilpasninger til programmet, hvis de medfører reel procesoptimering og effektivisering for virksomheden. For os handler det om at vise jer de muligheder, programmet rummer og om at få virksomhedens arbejdsprocesser optimeret – så I får fuldt udbytte af standardprogrammets funktionalitet.
Et Business Central ERP system koster 4-500 kr. pr måned pr bruger. Prisen er højere, hvis man har brug for udvidet funktionalitet. Man kan også købe licenser i stedet for at leje. En licens koster fra 12.396 kr. pr bruger. Derudover har de fleste virksomheder brug for hjælp til opsætning og tilretning af programmet. Den hjælp kan man købe på timebasis hos os. Den samlede pris på licenser og opsætning mv. afhænger af den funktionalitet, man har brug for.
Ja. Microsoft Dynamics 365 Business Central anvendes af mange forskellige virksomheder i hele verden. Programmet er udviklet til at imødekomme de forskellige lovkrav i de forskellige lande, f.eks. med hensyn til told og moms. Desuden kan man som bruger af programmet vælge andre sprog, f.eks. tysk, spansk, engelsk, dansk mv.
Business Central On-Premise betyder, at løsningen kører via jeres egen server eller hosting. Det kan være hos os eller din egen hostingpartner. Løsningen bliver ikke automatisk opdateret. Her skal man selv vælge, hvornår man ønsker en opdatering og aftale det med sin Microsoft ERP partner. Vi har mange kunder, der har valgt Business Central On-Premise, fordi den løsning passer bedst til deres infrastruktur og ERP integration til øvrig software.
Dynamics 365 Business Central On-Premise licenser kan købes og lejes.
Med Business Central Online kommer der automatiske opdateringer til programmet fra Microsoft. Opdateringerne er obligatoriske, når man anvender BC Online. Der kommer 2 store opdateringer fra Microsoft som frigives i april og oktober hvert år.
Som BC online kunde har man adgang til at se og teste nye funktioner før en major release. Vi anbefaler, at man betragter hver eneste major release som en opgradering og tester opgraderingen, før den frigives til drift.
Vi har mange kunder, der anvender BC Online og værdsætter at deres program løbende bliver opdateret med ny funktionalitet.