Axapta eller Navision

Publiceret den 4. juli 2022

Senest opdateret 11. april 2025

Christina Wael

Marketingchef

Med 15+ års erfaring i ERP-branchen brænder Christina for at dele viden, der gør en forskel

Tag det rigtige valg til din virksomhed

At vælge den rigtige løsning

Det kan være svært at beslutte hvilket ERP system, man skal vælge. Flere virksomheder ender ofte med at stå i mellem to valgmuligheder: Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations (tidligere Axapta/AX) eller Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidligere Navision/NAV).

Både Axapta og Navision kommer fra Microsoft, og ligner umiddelbart hinanden i brugerfladen. Dertil kommer, at de to programmer rummer meget ens funktionalitet.

At vælge det rette ERP-program kan være udfordrende. Du skal først og fremmest fokusere på funktionalitet, men husk dernæst at tage højde for abonnements- og driftsomkostninger.

Hos Logos Consult har vi udskiftet flere Dynamics 365 Finance and Operations (AX) løsninger med en Dynamics 365 Business Central (NAV) løsning. Vi oplever, at kunderne ønsker mindre kompleksitet og betydeligt lavere udgifter til abonnementer og løbende tilpasninger samt vedligehold.

Axapta eller Navision?

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, om programmet kan understøtte virksomhedens arbejdsprocesser.

Dernæst er her yderligere punkter, du skal overveje, inden du beslutter dig:

  • Abonnementet på Dynamics 365 Finance & Operations (AX) er ofte dyrere end på Dynamics 365 Business Central (NAV)
  • Prisen for at holde Finance & Operations (FO) vedlige er ofte dyrere end på Business Central (BC)
  • FO har ofte højere systemkrav til fx computere og servere end BC
  • FO er typisk til større virksomheder med fx 200 eller flere ansatte. BC kan typisk bruges af virksomheder med ansatte fra 5-10 personer og op til ca. 200 personer.

Nye navne. Samme funktionalitet

Axapta har siden det blev lanceret i Danmark skiftet navn til Dynamics AX og senest Dynamics 365 for Finance and Operations.

Navision har også siden det blev lanceret i Danmark skiftet navn. Først til Dynamics NAV og senest Dynamics 365 Business Central.

Har du allerede Microsoft Dynamics licens?

Har du i dag en eksisterende Microsoft Dynamics løsning, fx på FO/AX, BC/NAV eller C5 samt betaler abonnement til Microsoft? Så har du en licensværdi, som du får i rabat, når du investerer i fx en nye Business Central løsning.

Du er velkommen til at kontakte os for at høre nærmere. Vi kan undersøge din licensværdi samt give et uforpligtende estimat på en Navision løsning.

Navision rummer faktisk meget funktionalitet!

Før i tiden oplevede vi, at nogle virksomheder valgte Dynamics AX, fordi programmet rummer meget funktionalitet og har i mange år været kendt som et stærkt program til at kunne understøtte bl.a. produktionsvirksomheder.

I dag rummer Dynamics 365 Business Central (Navision) faktisk meget funktionalitet – også inden for produktionsløsninger.

Microsoft Dynamics 365 Business Central tilbyder en omfattende løsning til produktionsstyring, der er velegnet til både serieproduktion og ordrespecifik produktion. Systemet giver virksomheder mulighed for at optimere kapacitetsudnyttelsen, sikre rettidig levering og minimere spild. Med funktioner som styklister, ruteplanlægning og behovsplanlægning kan virksomheder effektivt styre hele produktionsprocessen .

Nøglefunktioner i produktionsstyring

  • Produktionsordrer: Planlægning og styring af produktionsordrer med specifikke ruter og komponentlister.
  • Styklister og ruteversioner: Mulighed for at oprette og administrere forskellige versioner af styklister og ruter for at imødekomme ændringer i produktionen.
  • Kapacitetsplanlægning: Balancer arbejdsbyrden på tværs af produktionsressourcer for at undgå overbelastning eller underudnyttelse.
  • Variantstyring: Håndtering af kundespecifikke varianter og tilpasning af produktionsordrer.
  • Visualisering: Brug af Gantt-diagrammer til at visualisere produktionsplanlægningen og lette omplanlægning.

Navision giver muligheder og understøtter arbejdsprocesserne

Med en Navision løsning fra Logos Consult får du et system, der kan holdes opdateret for lave årlige omkostninger, og som fuldt ud understøtter processer inden for:

  • Administration
  • Bogføring
  • Handel
  • Produktion
  • Lager og logistik
  • Projektstyring, sagsstyring mm.

Vil du vide mere?

Du er velkommen til at kontakte os her. Du kan også kontakte vores salgsafdeling på telefon 75 85 73 99 eller skrive til box@logosconsult.dk. Vores salgsafdeling er selvfølgelig klar til at give rådgivning, priser osv. på en løsning, der passer til din virksomhed.

Picture of Christina Wael

Christina Wael

Christina Wael er marketingchef hos Logos Consult og har været en del af holdet i over 10 år. Hun har15+ års erfaring i ERP-branchen.

Har du spørgsmål? Så udfyld formularen herunder!

Scroll to Top
hvad er navision

E-bog med 23 Tips og Tricks

Vil du have e-bogen til Microsoft Dynamics 365 Business Central (NAV)? Tilmeld vores nyhedsmail og få e-bogen.

Vi sender nyhedsmails ca. 3 gange om måneden. Du kan altid afmelde dig.

Bliv Ringet Op

Udfyld felterne og bliv ringet op. Så tager vi en uforpligtende snak omkring dine behov.