background-image
  • VÆRDISKABENDE KOMPETENCER
  • SIKRE LEVERANCER

Servicestyring

Servicestyring i Dynamics NAV er særligt målrettet virksomheder, som servicerer og vedligeholder udstyr eller genstande, som kræver reparation eller vedligeholdelse. Læs om dine fordele her.

service nav

Service i NAV

Service i NAV handler om reparation og vedligeholdelse af serviceartikler.

Med servicestyring i Dynamics NAV handler det om, at din virksomhed kan håndtere:

  • Serviceforespørgsler og servicetilbud
  • Planlægge og håndtere vedligehold af serviceartikler
  • Styre servicekontrakter
  • Optimere reservedelslager

Servicestyring i Dynamics NAV er særligt målrettet virksomheder, som servicerer og vedligeholder serviceartikler – dvs. udstyr eller genstande, som kræver reparation eller vedligeholdelse.

Et populært system til servicestyring

Vi har leveret flere løsninger til danske virksomheder baseret på Dynamics NAV.

Her kan du fx læse om Århus Sporveje, som anvender NAV til service og vedligehold af de mange, mange bybusser i Århus. Virksomheden har opnået mange tidsbesparelser med deres nye løsning.

Programmet er i mange år gået under navnet Dynamics NAV eller Navision. Men i 2018 ændrede Microsoft programmets navn til Dynamics 365 Business Central. Du får dog stadig den velkendte og populære ERP funktionalitet.

Udover Servicestyring indeholder Dynamics NAV og 365 Business Central også funktionalitet til økonomistyring, projektstyring, salg, køb, lagerstyring, sagsstyring, tidsregistrering mv.

Du får meget funktionalitet til at håndtere Service

Dynamics NAV og 365 Business Central indeholder mange funktioner til at understøtte servicestyring i en virksomhed.

Programmet indeholder 3 rollecentre til en servicekoordinator, ordrebehandler eller udførende tekniker. Det betyder at medarbejdere, der har disse lignende roller i en organisation, ser deres vigtigste data, kunder, opgaver mv. som det første, når de logger på programmet.

Her ser du de mange forskellige funktioner i programmet, der understøtter styring af service:

Business Intelligence

  • Opret ad-hoc rapporter for at identificere tendenser, følge op på periodiske serviceaftaler og vurdere teknikernes arbejdsbyrde
  • Overvåg service-performance i dit rollecenter vha. KPI’er (Key Performance Indicators)
  • Del nemt data med kolleger ved eksport til Microsoft Office Word eller Excel

Rapporter

  • Tilgå, analysér og forstå resultaterne og rentabiliteten af serviceforretningen hurtigt ved at oprette rapporter på resultatmål. F.eks. nuværende åbne serviceordrer, svarprocenter, og rentabilitet på installationer og kontrakter.

Serviceordrestyring

  • Få overblik over de åbne servicetilbud, opret hurtigt serviceordrer baseret på kundeanmodninger, eftersalgssager, eller accepter de systemoprettede ordreforslag baseret på periodisk service eller kontraktforpligtelser
  • Før nemt log over udført service for nøjagtig registrering og måling af lønsomhed.

Styring af kontrakt og serviceniveau

  • Håndtér serviceaftaleniveauer, kontrakter eller garantier. Opfyld forpligtelser i forhold til serviceperioder eller svartider og registrer kundepræferencer ved servicebesøg og planlæg
    serviceopgaver proaktivt
  • Registrér faktiske svartider, spor forbrugte reservedele og arbejdstid, generer automatiske kontraktfakturaer og analyser nemt kontraktrentabilitet.

Disponering, planlægning og allokering

  • Definer typiske krav til tid, materialer og ressourcer for en specifik servicetype, allokér efter færdigheder og tilgængelighed blandt serviceressourcer. Tildel derefter serviceordrer
    for at udnytte tilgængelige ressourcer effektivt.
  • Prioriter og eskaler opgaver efter behov med klar viden om serviceordrestatus, kontraktforpligtelser og teknikerens arbejdsbyrde.

Sporing af serviceartikler

  • Spor udstyr, installationer og reservedele, inklusive serienumre, lager, omkostninger og individuel rentabilitet.
  • Anvend præcis sporing, allokering og analyse af historik på varer, omkostninger og sager.

Historik for servicevarer og komponenter

  • Registrer og spor serviceret udstyr, inklusive oplysninger om steder, komponenter, lånt udstyr og reparations- eller udskiftningshistorik.
  • Hurtigere fejlfinding ved opsamling af tidligere serviceartikler giver retningslinjer og procedurer for løsning af fremtidige serviceopgaver.

Prisstyring

  • Fastsæt og vedligehold servicepriser inklusive fastsatte minimum- eller maksimumpriser, kundespecifikke priser, diverse ændringstyper og prisgrupper.
  • Brug enkle prisberegningsskabeloner til at justere forskellige prisstrukturer, serviceparametre og rentabilitetsmål.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål om hvad Dynamics NAV og Dynamics 365 Business Central kan gøre for din virksomhed? Så er du altid velkommen til at kontakte os.

Siden 1997 har vi leveret programmet til mange forskellige danske virksomheder. Vi har fokus på at levere et system, der understøtter virksomhedens behov og effektiviserer de forskellige processer fra salg, indkøb til service og vedligehold. Der handler om at undgå manuelle arbejdsprocesser og frigive tid til andet arbejde og at sikre at data er opdateret.

Kontakt vores salgsafdeling på telefon 7585 7399 eller box@logosconsult.dk og få sparring og mere viden. Uforpligtende.

Tips & Tricks til Dynamics NAV