Ny bogføringslov og ERP

30. maj 2022

Ny bogføringslov med fokus på digital opbevaring af regnskabsmateriale

Der er efter 30. maj 2022 kommet ny information fra Erhvervsstyrelsen vedr. den nye bogføringslov og Business Central.

Du kan derfor læse vores nyere nyhed her.

Den 19. maj vedtog Folketinget en ny bogføringslov, hvor bl.a. digital opbevaring af regnskabsmateriale er i fokus.

Den nye lov stiller en række krav til digital arkivering af regnskabsmateriale, og vi har allerede nu hos Logos Consult oplevet henvendelser fra kunder vedr. digital arkivering i deres ERP program; Dynamics 365 Business Central eller Dynamics NAV.

Her kan du læse den nye bogføringslov. I lovens kapitel 5 ”Krav til digitale bogføringssystemer” står der bl.a., at det digitale bogføringssystem skal:

  • Understøtte en løbende registrering af virksomhedens transaktioner med angivelse af bilag for hver registrering og en betryggende opbevaring af registreringer og bilag i 5 år.
  • Opfylde anerkendte standarder for it-sikkerhed, herunder for bruger- og adgangsstyring, og sikre automatisk sikkerhedskopiering af registreringer og bilag.

Kravet om at anvende et digitalt bogføringssystem træder i kraft 1. januar 2024 for virksomheder, der har pligt til at aflægge en årsrapport, eller hvor nettoomsætningen i 2 på hinanden følgende indkomstår overstiger 300.000 kr.

Digitalisering med Business Central

Med Dynamics 365 Business Central kan du opnå fuldt digitaliserede arbejdsprocesser inden for f.eks. salg, køb, logistik, produktion, projektstyring, service, tidsregistrering og økonomi. Processerne er fuldt digitaliserede, fordi de er sammenhængende og bruger ét datagrundlag fra start til slut – og beriger det undervejs.

Dynamics 365 Business Central understøtter digitalisering af arbejdsprocesser, men giver også mulighed for elektronisk arkivering af bilag. Mange af vores kunder anvender tillægsløsningen Continia Document Capture, som håndterer modtagelse og udsendelse af fakturaer og andre dokumenter elektronisk samt rummer funktionalitet til at arkivere dokumenterne elektronisk.

En Document Capture løsning til Business Central giver funktionalitet til bl.a.:

  • Fakturaer og andre dokumenter registreres direkte i Dynamics 365 Business Central
  • Købsfakturaer matches automatisk med eksisterende købsordrer
  • Lokal- og fjernbaseret scanning af papirdokumenter direkte ind i Business Central
  • Automatisk scanning og registrering af PDF-dokumenter uden brugerinvolvering
  • Håndtering af en lang række konfigurerbare dokumenttyper
  • Al konfiguration af dokumenthåndtering sker inde i Business Central
  • Digitalt arkiv, hvor dokumenter er indekserede og fuldt søgbare
  • Fakturagodkendelse sker i realtid. Du får et opdateret overblik over godkendelsesstatus, uanset hvor godkenderen befinder sig

Desuden kan tillægsløsningen Continia Expense Management være en fordel for flere virksomheder at anvende i forhold til digitalisering af udlæg blandt medarbejdere. Med Continia Expense Management bliver kreditkortrelaterede transaktioner importeret direkte ind i Business Central. Via en unik Expense App sendes bilag til Business Central og bliver opbevaret i det digitale arkiv. Får du behov for at lave et udtræk til Skat, klares dette nemt med en enkelt rapport.

En Expense Management løsning til Business Central giver funktionalitet til:

  • Registrering og godkendelse af forretningsrelaterede udgifter og rejseaktiviteter ved hjælp af Business Central, en unik Expense-app og en Webportal
  • Benyt Business Central til at matche kvitteringer med kreditkortudgifter
  • Håndtering af kørselsudgifter på farten via Expense Appen
  • Diæthåndtering via Expense Appen

Har du spørgsmål om ERP ift. digitalisering og elektronisk arkivering?

Hvis du har specifikke spørgsmål om digitalisering eller elektronisk opbevaring af regnskabsbilag i Dynamics 365 Business Central, så er du altid velkommen til at kontakte os.

Hos Logos Consult har vi leveret mere end 1000 Dynamics NAV og Business Central siden 1997 og har derfor stor viden og erfaring med ERP programmets funktionalitet og muligheder.

Start med at kontakte vores salgsafdeling på telefon 7585 7399 eller send os en mail på box@logosconsult.dk

Har du spørgsmål? Så udfyld formularen herunder!

Scroll to Top
hvad er navision

E-bog med 23 Tips og Tricks

Vil du have e-bogen til Microsoft Dynamics 365 Business Central (NAV)? Tilmeld vores nyhedsmail og få e-bogen.

Vi sender nyhedsmails ca. 3 gange om måneden. Du kan altid afmelde dig.

Bliv Ringet Op

Udfyld felterne og bliv ringet op. Så tager vi en uforpligtende snak omkring dine behov.