background-image
  • VÆRDISKABENDE KOMPETENCER
  • SIKRE LEVERANCER
Kontakt os her

Den nye NAV programversion

Microsoft har frigivet en ny udgave af Dynamics NAV. Her kan du læse om det nye indenfor programmet.

Nyheder

Den nye udgave af Dynamics NAV har fået:

  • Nyt navn
  • Ny pris og licensmodel
  • Forbedringer, særligt til web-klienten
  • Tættere integration til andre Microsoft programmer

Microsoft Dynamics 365 Business Central er det nye navn for Dynamics NAV (også kendt som Navision).

Business Central kan anskaffes med opdateringer og i to udgaver: Cloud eller On-Premises. Hvad det betyder, kan du læse mere om længere nede på siden her.

Business Central har en anderledes licensmodel end Dynamics NAV. Der er kommet nye priser, og definitionen af en bruger er blevet ændret. Med NAV licensmodellen køber man samtidige brugere. Med Business Central modellen køber man navngivne brugere. Konverterer man fra NAV til Business Central, får man 2 navngivne brugere for hver 1 samtidige bruger. Her kan du se priser og brugere til Business Central.

Den nye programversion byder på tættere integration til andre Microsoft programmer, som fx Outlook. Programmet er også blevet forbedret.

Forbedret brugerflade

Med den nye udgave af Business Central/NAV er der kommet forbedringer. Særligt forbedringer til web-klienten.

Her får du en kort præsentation af Dynamics 365 Business Central. Du ser brugerfladen til web-brugeren, som har fået et løft ift. til forrige NAV version. Det handler om at få hurtig adgang til sin virksomheds data, regnskabstal og rapporter.
Du kan vælge undertekster i nederste højre hjørne.

Bestil gratis factsheet om Business Central - læs om forbedringer og nye funktioner

2 udgaver: Cloud eller On-Premises

Business Central kan nu fås i 2 udgaver. Men hvad betyder det for din virksomhed?

I april 2018 frigav Microsoft “Dynamics 365 Business Central” som Cloud-udgave. Den ligger i “skyen” på Microsoft Azure. Det er en lukket platform, hvor man ikke har adgang til programmet på samme måde, som man har lokalt. I praksis betyder det blandt andet, at man ikke kan benytte Windows klienten – men kun anvende Business Central som app eller via en web-browser.

I oktober 2018 frigav Microsoft så On-Premises udgaven af Dynamics 365 Business Central. Denne udgave kan også tilgås via Windows-klienten.

I dette skema ser du de grundlæggende forskelle mellem de to udgaver:

CloudOn-Premises
Web-klientJaJa
Windows-klientNejJa
HostingJa, Microsoft AzureJa, du vælger selv udbyder
Mulighed for at investere én gang i licensNejJa
Mulighed for at betale pr. måned pr. brugerJaJa
TilpasningerJa, med ExtensionsJa, Extensions og/eller programtilpasninger på normal vis
OpdateringerJa, automatisk fra Microsoft uden mulighed for fravalgJa, efter ønske samt planlagt og testet med Logos Update Plus

Hos Logos Consult kan vi være behjælpelige med hosting samt rådgivning om disse to udgaver.

Extensions er udvidelser. Med Extensions vil man kunne udvide sit program med f.eks. en app eller få lavet sine tilpasninger som Extensions.
Her får du mere detaljeret viden om Cloud, On-Premises, opdateringer og Extensions.

Logos Update Plus er et abonnement, hvor du får opdateret dit program. Opdateringen er planlagt og testet. Her kan du læse mere om opdatering af programmet med Logos Update Plus.

Tips & Tricks til Dynamics NAV